Friday, August 29, 2025

Kolonial: Pendatang yang dibawa masuk oleh British ke Tanah Melayu.


Dari abad ke-19 hingga 1920-an dan 1930-an, kapal-kapal yang mengangkut ratusan kuli Cina bersedia untuk bekerja keras dan membuat "nasib" mereka di Nanyang sering berlabuh di Sungai Kallang. Pengumpul foto sejarah Hsu Chung-mao baru-baru ini memperoleh album dengan gambar-gambar jarang kapal sebegitu yang membawa kuli dari Xiamen di Fujian, China, ke Singapura pada awal abad ke-20. Ia adalah rekod visual asli kuli Cina di Singapura satu abad yang lalu dan satu kemunculan yang kuat untuk tempoh itu.
Sebuah bot tiba di Singapura dengan kuli, sekitar tahun 1900. Para kuli melangkah keluar dari kurungan dan berdiri di atas geladak untuk mengambil gambar yang diambil oleh pemilik bot Jerman. Ini adalah imej yang jarang dan berharga kerana pada umumnya tiada gambar kuli Cina awal. Diwarnakan menggunakan teknologi pemprosesan imej moden, gambar itu membawa kita kembali ke dek bot seabad yang lalu, memberikan kita gambaran tentang rupa dan perasaan kuli ini apabila tiba di destinasi mereka.
Sebuah bot tiba di Singapura dengan kuli, sekitar tahun 1900. Para kuli melangkah keluar dari kurungan dan berdiri di atas geladak untuk mengambil gambar yang diambil oleh pemilik bot Jerman. Ini adalah imej yang jarang dan berharga kerana pada umumnya tiada gambar kuli Cina awal. Diwarnakan menggunakan teknologi pemprosesan imej moden, gambar itu membawa kita kembali ke dek bot seabad yang lalu, memberikan kita gambaran tentang rupa dan perasaan kuli ini apabila tiba di destinasi mereka.

(Semua gambar ihsan Hsu Chung-mao.)

Pada tahun 1978, Perdana Menteri Singapura ketika itu Lee Kuan Yew memberitahu pemimpin China yang melawat Deng Xiaoping, arkitek reformasi dan keterbukaan China, bahawa jika keturunan petani yang tidak berilmu, petani tanpa tanah yang telah berhijrah dari Fujian dan Guangdong ke Nanyang dapat berjaya, maka pastinya China, dengan intelektual, ulama, dan bangsawannya juga akan berjaya.

Berdasarkan pengalaman Singapura, Lee menggalakkan China untuk berani melangkah ke arah pembaharuan dan membuka diri. Bagaimanapun, kenyataannya juga menunjukkan satu lagi lapisan kesedaran diri: Rakyat Cina Singapura tidak segan silu dengan latar belakang nenek moyang mereka yang hina. Sebaliknya, melihat bagaimana mereka telah maju dan apa yang telah mereka capai hari ini, permulaan yang sederhana itu membawa kejayaan untuk mengubah nasib seseorang melalui usaha yang tidak putus-putus. Kemiskinan semalam telah menjadi kebanggaan hari ini.

... daripada masyarakat pertanian ini tumbuh falsafah hidup orang Cina - kerja keras, konservatisme dan penekanan kepada disiplin dan ketenteraman.

Pada 13 November 1978, Deng Xiaoping melawat Lembaga Perumahan & Pembangunan (HDB), di mana pengerusi HDB Michael Fam memberinya gambaran keseluruhan tentang keadaan perumahan awam Singapura. Perkembangan Singapura meninggalkan kesan mendalam kepada Deng. Selepas itu, kerajaan China menghantar ramai pegawai ke Singapura untuk mempelajari cara merancang dan membangunkan bandar moden.

Kuliah Cina yang datang ke Nanyang merupakan penanda penting dalam sejarah Cina moden. Dari segi sejarah, China dibina di atas pertanian; orang ramai terikat dengan tanah dan enggan bergerak, dan daripada masyarakat pertanian ini tumbuh falsafah hidup Cina - kerja keras, konservatisme dan penekanan kepada disiplin dan ketenteraman.

Dengan dinasti Yuan muncul perdagangan maritim di wilayah pantai selatan dan timur China. Pedagang menganjurkan ekspedisi perkapalan mencari peluang perdagangan, dan membangunkan armada bot bersenjata negara. Namun, ia tidak bertahan lama. Semasa dinasti Qing, Maharaja Kangxi yang memerintah adalah seorang perantau Manchu yang tidak banyak memberi perhatian kepada aktiviti maritim, tetapi melihat laut sebagai tempat di mana musuh dan penjenayah melarikan diri dan berlindung. Akibatnya, dia melarang orang pergi ke laut.

Pada masa itu, orang Cina yang datang ke Nanyang pada umumnya adalah sebahagian daripada minoriti saudagar yang mengembara secara tetap, atau bangsawan dan tentera yang melarikan diri ke selatan dengan pertukaran dinasti, bersama dengan beberapa orang biasa yang mengikuti mereka.

Sebuah kapal kuli tiba di Sungai Kallang di Singapura. Ini adalah foto jarang kapal kuli, yang turut menunjukkan rupa Sungai Kallang dahulu. Kapal itu tidak besar, dan mungkin mengangkut kargo serta kuli. Sebahagian daripada kargo mungkin telah diangkut terus ke Sungai Kallang, memintas dermaga, mungkin kerana terdapat juga tempat kargo di Sungai Kallang. Bagaimanapun, tiada kemudahan dermaga yang besar di Sungai Kallang, dan kapal itu terpaksa berlabuh di sungai itu sendiri, dengan orang dan barangan dipindahkan melalui jambatan terapung yang dibentuk oleh rantaian bot yang lebih kecil.
Pemandangan dari bot kuli melihat ke seberang ke tebing sungai Kallang, dengan bangsal kayu besar yang dipenuhi dengan barangan. Sungai Kallang sepanjang sepuluh kilometer, menjadikannya sungai terpanjang di Singapura. Sir Thomas Stamford Raffles membina pusat perdagangan di laluan bawahnya, dan bangsal kayu ini adalah untuk menyimpan barang-barang keluar masuk. Gambar itu juga menunjukkan hutan primer yang tebal, sebahagian daripada kehijauan Singapura pada zaman awalnya.
Pusat pengedaran barangan berhampiran muara Sungai Kallang. Sungai Kallang dahulunya jauh lebih luas berbanding sekarang. Pada tahun 1930-an, sungai telah diisi dan jalan raya dibina, sehingga sungai menjadi lebih sempit. Gambar ini menunjukkan Sungai Kallang yang luas seperti dahulu.
Pemandangan indah Sungai Kallang yang diambil dari bot kuli. Sejak sekian lama, sungai ini menjadi tempat penting untuk perdagangan import dan eksport. Porselin Cina dinasti Ming telah ditemui di kedalamannya, menunjukkan sejarah panjangnya sebagai saluran perdagangan antarabangsa.
Salah satu daripada banyak kampung di sebelah Sungai Kallang. Penduduk kampung terlibat dalam menangkap ikan secara kecil-kecilan dengan bot-bot kecil, dan tempat-tempat pasar juga menyediakan beberapa peluang pekerjaan.
Satu lagi perspektif Sungai Kallang. Foto-foto lama Sungai Kallang yang wujud hari ini hampir semuanya dari tahun 1930-an dan seterusnya, dan pemandangan lengkap sungai dari akhir abad ke-19 hingga awal abad ke-20 sememangnya menjadi khazanah di antara gambar-gambar sejarah Singapura.
Sebuah keluarga India yang tinggal di rumah jerami di tepi Sungai Kallang. Selain kuli Cina, ada juga kuli India yang datang ke Singapura, bekerja di ladang, kilang dan pelabuhan perdagangan.

Nanyang - tanah peluang dan kesusahan

Selepas pertengahan abad ke-18, kuasa Barat secara beransur-ansur menubuhkan koloni di Asia Tenggara, yang menarik beberapa orang Cina untuk berpindah ke selatan untuk mencari rezeki. Seabad kemudian, Britain membuka lombong bijih timah di Negeri-negeri Selat, dan menanam getah dan tebu untuk membangunkan ekonomi tanah jajahannya. Ia secara sistematik mengambil sejumlah besar pekerja Cina dan India untuk menetap di rantau ini. Pada masa yang sama, China memasuki zaman pergolakan - kampung merosot dan orang ramai terpaksa menyeberangi laut untuk mencari rezeki. Lonjakan emas California dan Kereta Api Pasifik di AS juga menarik ramai pekerja China, tetapi tidak lama kemudian, AS menutup pintunya kepada Cina dengan Akta Pengecualian Cina. Memandangkan keadaan antarabangsa dan kemudahan geografi, kebanyakan pekerja China menuju ke Asia Tenggara. Maka bermulalah kisah sukar kuli Cina yang mencari kehidupan baru di Nanyang.

Imej berharga Singapura awal menunjukkan keluarga Eurasia, dengan seorang lelaki Kaukasia yang berkahwin dengan wanita Melayu tempatan. Anak-anak mereka menunjukkan ciri-ciri Barat dan Melayu sebagai orang Eurasia awal, salah satu kumpulan minoriti di Singapura. Walaupun mereka tidak tinggal di rumah Barat yang diperbuat daripada batu-bata, keadaan hidup mereka pasti lebih baik daripada kebanyakan orang Melayu tempatan. Kanak-kanak berkaki ayam, tetapi terdapat pelayan di rumah, yang jarang berlaku untuk penduduk tempatan.
Tuan-tuan dan puan-puan Inggeris di Adelphi Hotel di Coleman Street pada akhir abad ke-19. Hotel ini ditutup pada 25 Jun 1973, dan kemudiannya dirobohkan. Dalam masyarakat penjajah Singapura, masyarakat Inggeris terdiri daripada penjawat awam, ahli perniagaan dan intelektual yang kaya dan berpendidikan tinggi.

Dari abad ke-19 hingga 1920-an dan 1930-an, kebanyakan orang Cina yang berhijrah ke Negeri-negeri Selat adalah dari Fujian dan Guangdong, dengan mereka dari Fujian bertolak melalui laut dari Xiamen. Dan walaupun secara teknikal mereka adalah "pekerja kontrak", mereka mempunyai tanda yang memalukan "anak babi" (猪仔), manakala perdagangan buruh Cina dikenali sebagai "menjual anak babi" (卖猪仔), yang bermaksud bahawa pekerja-pekerja ini berada di sana untuk dijual dan "disembelih" seperti babi. Sepintas lalu ke dalam perdagangan kuli menjelaskan label ini.

"Agensi" menyewa bot dan menghantar "ejen" ke kampung Fujian dan Guangdong untuk mengambil pekerja. Penduduk kampung yang miskin tidak mampu membayar tiket dan yuran ejen, dan terpaksa menandatangani inden atau kontrak, yang akan mereka bayar dengan gaji satu atau dua tahun. Di bawah peraturan kerajaan kolonial, agensi-agensi itu akan mengaut keuntungan yang banyak dan menyalurkan sebarang lebihan kepada syarikat dan ejen bot. Ejen-ejen akan mengenakan bayaran pendahuluan yang mahal kepada pekerja atas bayaran bot, dan mengenakan faedah mengikut tempoh pembayaran balik. Apabila pekerja mendarat, kerajaan kolonial atau agensi menjualnya kepada syarikat perlombongan bijih timah, pemilik ladang getah, atau syarikat pengeluaran lain yang memerlukan buruh. Secara mudahnya, daripada kerajaan kolonial kepada agensi, daripada syarikat bot kepada ejen, setiap entiti ini memperolehi banyak wang. Dan di bahagian bawah "rantai makanan" ini adalah kuli - "anak babi".

Seorang "ejen" Cina menaiki bot kuli. Tugasnya ialah merekrut orang kampung pulang ke rumah untuk menyeberangi laut untuk bekerja. Dia juga menguruskan mereka dan juga mengembara bersama mereka untuk memastikan semuanya berjalan lancar. Bos Barat yang membawa masuk kuli juga memerlukan ejen Cina untuk menyampaikan arahan. Rekod bertulis mengatakan sedikit tentang ejen; mereka pada umumnya dianggap serupa dengan mandor. Tetapi gambar ini menunjukkan bahawa beberapa ejen cukup baik untuk melakukannya, hampir seperti peniaga Cina. Beberapa ejen yang berjaya malah bangkit menjadi pedagang antarabangsa.
Isteri kepada ejen kuli di kabin. Gambar itu menunjukkan bahawa ejen itu bukan sahaja seorang ketua buruh di kampung halamannya di China, tetapi mungkin juga terlibat dalam perdagangan antarabangsa, dengan jawatan perdagangan di Fujian dan Singapura, itulah sebabnya dia dapat membawa isterinya bersamanya ke Singapura. Tambahan pula, status mereka berbeza daripada kuli biasa, mempunyai ruang peribadi mereka sendiri dan diberi layanan yang sama seperti bos.
Pemilik Jerman dan anak kapal kuli bot bermain jambatan di dalam kabin untuk menghabiskan masa sepanjang pelayaran yang panjang. Kebanyakan pemilik bot yang belayar antara Xiamen dan Singapura adalah warga British dan Amerika. Terdapat beberapa pemilik bot Jerman.
Krew Jerman di atas bot kuli pada butiran keselamatan dengan senapang. kuli Cina biasanya agak patuh dan jarang menyebabkan masalah walaupun dalam keadaan buruk, dan terdapat sedikit insiden di kapal kuli. Masalah yang lebih besar ialah kebersihan di dalam tahanan - seorang yang sakit boleh menyebabkan jangkitan besar-besaran, dan kuli diketahui mati akibat penyakit.

Bayangkan: pekerja inden bersesak-sesak di dalam kapal kuli, terpaksa menempuh perjalanan yang jauh dengan hanya menyediakan keperluan asas dan sanitasi yang buruk tanpa doktor jika mereka jatuh sakit. Tidak hairanlah ramai yang mati di atas kapal dan tidak sampai ke destinasi. Walaupun mereka berbuat demikian, mereka serta-merta dikenakan waktu kerja yang terlalu panjang, dengan gaji mereka yang sudah tidak seberapa malah semakin habis untuk membayar hutang mereka. Mereka bekerja keras setiap hari untuk saat kebebasan itu apabila mereka boleh mencari peluang baharu. Sebenarnya, kuli pada dasarnya adalah hamba, dan kuli yang menuju ke Nanyang pada asasnya adalah mangsa pemerdagangan manusia.

Dan pada abad atau lebih di mana perdagangan ini berlaku, kerajaan kolonial, syarikat bot, agensi buruh, syarikat perlombongan bijih timah, pemilik ladang getah, pemilik ladang tebu, bank - semuanya menjadi kaya dan mengumpul kekayaan yang besar, manakala ekonomi tanah jajahan makmur.

Pekerja pendatang Cina di ladang getah. Pada abad ke-19, penjajah British merekrut buruh dari wilayah pantai China Fujian dan Guangdong untuk memulakan ladang getah. Gelombang awal pendatang Cina ke Singapura dan semenanjung Tanah Melayu kebanyakannya terdiri daripada kuli yang tidak berpendidikan.
Kompleks gaya Barat di sebelah Sungai Kallang, dengan hamba Cina. Terdapat banyak ladang dan kilang pemprosesan di sekitar Sungai Kallang; hasil ekonomi biasa termasuk tebu, lada, dan kapas. Ini semua dikendalikan oleh penjajah Barat, yang tinggal di rumah besar gaya Barat dengan pelayan dari China untuk menunggu mereka dan melakukan kerja-kerja ganjil. Pekhidmat ini biasanya kuli yang lebih berpengalaman, dan mengambil peranan ini sebagai cara lain untuk mereka memperbaiki keadaan mereka.
Seorang pengurus Jerman dengan pekerja Melayu. Anggota keselamatan Jerman dengan senjata telah turun dari bot. Bangunan jerami yang besar dalam gambar digunakan terutamanya untuk penyimpanan dan penginapan kerja. Orang boleh melihat hubungan antara peniaga Barat dan majikan kuli.

Bagi pekerja yang berjaya melalui tempoh pembayaran balik boleh atau mati, mereka berjimat dan menyimpan, dan mula menghantar wang kembali kepada keluarga mereka di China. Dalam beberapa tahun, mungkin mereka akan pulang ke rumah dengan membawa banyak hadiah, kemudian berkahwin dengan seorang gadis yang diperkenalkan oleh orang tua mereka, dan membawanya kembali ke Nanyang. Generasi seterusnya mereka akan mendapat pendidikan yang lebih baik; mereka yang lebih berkebolehan akan menjalankan kedai, restoran atau syarikat. Mereka akan berkumpul dan membina Chinatown yang berkembang maju, termasuk di Singapura.

Keyakinan yang baru ditemui

Perdagangan yang berkembang pesat, pembangunan industri ringan, kewangan, pelancongan dan sebagainya, menarik saudara-mara perintis awal ini untuk menyertai mereka di Nanyang. Satu generasi kemudian, anak-anak muda mereka akan pergi lebih jauh dalam pendidikan mereka; ada yang mendapat ijazah dalam undang-undang, perubatan dan perniagaan daripada universiti berprestij di Britain, menjadi pasangan intelektual golongan elit terbaik di Barat. Dengan kejayaan itu datang keyakinan baru. Rakyat merasakan bahawa mereka tidak memerlukan tadbir urus kolonial - mereka mampu dengan sempurna menentukan nasib mereka sendiri dan mencipta kemajuan mereka sendiri. Dan semua ini bermula pada masa lalu yang jauh, saat apabila kuli-kuli yang lusuh dan sesat itu turun dari bot dan memandang ke tanah baru ini.

Orang India dengan kain sarung dililit di pinggang mereka dan penjaja mengimbangi barangan mereka di atas tiang berdiri di luar kedai tukang jahit di persimpangan Cross Street dan South Bridge Road pada akhir abad ke-19. Ini adalah potret jelas mereka yang berada di tangga terbawah masyarakat ketika itu.
Memandangkan Singapura, Hong Kong dan konsesi British di Shanghai semuanya adalah sebahagian daripada empayar British, firma British menubuhkan pejabat cawangan di tempat-tempat ini dan mempunyai pertukaran barangan dan orang yang aktif merentasi wilayah ini pada akhir abad ke-19. Beca diimport dari Shanghai, dan bilangannya berkembang pesat dalam tempoh 20 tahun sejak itu, melebihi 20,000.
Jalan-jalan Kreta Ayer yang sibuk pada tahun 1920-an. Ramai orang Cina terlibat dalam industri ringan dan perdagangan yang berorientasikan pengguna, mewujudkan ekonomi kolonial yang cergas dan makmur. Kreta Ayer menjadi kawasan komersial dan kediaman yang meriah.
Jalan dengan kedai yang dikendalikan oleh pendatang Cina awal Singapura pada tahun 1920-an. Apabila Sir Raffles menyusun pelan induk bandar Singapura, beliau telah menetapkan Kreta Ayer (juga dikenali sebagai Chinatown) sebagai kawasan kediaman bagi orang Cina. Kawasan kejiranan Cina ini kelihatan lebih tidak terurus berbanding kawasan British kerana kedua-dua komuniti itu tergolong dalam kelas ekonomi dan sosial yang berbeza.

Bagi China, ini adalah kenangan pahit tentang bagaimana rakyatnya menyeberangi laut untuk mencari rezeki di tengah-tengah masalah domestik dan luar; Bagi warga China Singapura, proses pahit diketepikan, ia juga menandakan permulaan baharu, persekitaran baharu dan takdir baharu. Dan, selepas generasi perjuangan dan perubahan, terdapat objektif baru dan semangat kekitaan baru.

Sudah tentu, berjalan-jalan dan melihat bangunan tinggi moden dan jalan-jalan yang luas di Chinatown Singapura hari ini, jejak masa lalu telah lama pudar, dan sukar untuk membayangkan kemasukan pekerja Cina dan jalan-jalan yang sesak sejak abad yang lalu; semua itu seolah-olah berlaku di negara asing dalam filem, dan sukar untuk menghubungkannya dengan apa yang dilihat sekarang.

Kanak-kanak di rumah anak yatim Singapura pada akhir abad ke-19. Pelbagai kaum berbeza yang dilihat di sini membayangkan struktur masyarakat Singapura yang berbilang kaum.
Pesta jalanan di luar kuil Cina pada tahun 1950-an. Di kawasan kejiranan Cina, acara yang memberi ucapan terima kasih kepada dewa sering diadakan di luar kuil. Pada majlis-majlis sebegini, ramai penjual akan datang untuk menjual barangan mereka kepada orang ramai yang berkumpul, mewujudkan suasana yang meriah.
Jamuan pertemuan semula pada malam Tahun Baru Cina pada akhir 1970-an dengan ahli keluarga memakai pakaian baru untuk meraikan majlis tersebut. Suasana perayaan mencerminkan kemewahan yang semakin meningkat dalam masyarakat Singapura.
Murid-murid sekolah rendah berseronok pada tahun 1980-an. Generasi baharu kanak-kanak Singapura membesar dengan menikmati kehidupan yang aman dan stabil, tidak seperti kemiskinan yang dialami oleh nenek moyang mereka. Mereka mula mencipta masa depan Singapura dalam persekitaran baharu ini.

Setelah berkata demikian, sementara badan fizikal dan fasad bangunan tidak ada lagi, kerja keras dan ketekunan para pekerja itu seabad yang lalu, dan keengganan mereka untuk tunduk kepada nasib mereka, telah berlarutan sepanjang zaman dan diturunkan tanpa henti dari generasi ke generasi. Dalam setiap bab sejarah Singapura, rakyatnya telah menunjukkan kekuatan yang besar dalam tidak takut kesusahan dan mengatasi kesukaran.

Walaupun terdapat banyak rekod bertulis sejarah tentang kehidupan dan masa kuli Cina di Nanyang, terdapat sedikit rekod visual. Pada awalnya, fotografi adalah mahal, dan studio fotografi kebanyakannya mengambil gambar individu dan keluarga sebagai kenang-kenangan, atau bangunan atau alam semula jadi untuk menjual album pelancong cenderahati; tiada insentif untuk mengambil gambar pekerja Cina yang kusut. Baru-baru ini, saya memperoleh album dengan gambar kapal yang mengangkut kuli Cina dari Xiamen di Fujian, China, ke Singapura pada awal abad ke-20. Gambar-gambar itu termasuk pekerja Cina yang miskin di atas dek, pemilik kapal dan anak kapal Jerman, ejen yang bertanggungjawab ke atas pekerja Cina serta wanita di atas kapal, perkarangan milik Barat yang dilihat pekerja ketika mereka mendarat di Singapura, dan kampung-kampung sederhana di sini. Mereka adalah rekod visual asli kuli Cina di Singapura seabad yang lalu, satu kemunduran yang kuat untuk tempoh itu.

No comments:

Post a Comment

Pages