Friday, May 1, 2020

TOP 10 - Mata Wang Dunia Paling Mahal pada tahun 2020


TOP 10 - Mata Wang Dunia Paling Mahal pada tahun 2020
Bagaimana anda berfikir apakah mata wang tertinggi di dunia hari ini?
Sebilangan besar orang percaya bahawa Pound Britain adalah mata wang yang paling mahal. Tetapi sebenarnya, tidak. Sekurang-kurangnya ada beberapa mata wang yang lebih bernilai.
Untuk membantu anda memahami keadaan dengan lebih baik, kami mengumpulkan senarai mata wang dunia terkuat pada 20 Januari 2020 .
Bandingkan senarai ini dengan TOP 10 mata wang dunia yang paling lemah  untuk melihat perbezaan yang ketara.

# 1 - Dinar Kuwait ($ 3.29)

Mata wang paling mahal di dunia adalah Dinar Kuwait
Mata wang paling mahal di dunia adalah Dinar Kuwait
Kod mata wang - KWD .
Kadar Dinar Kuwait:
1 KWD = 3.29 USD (Dinar Kuwait hingga dolar AS)
1 KWD = 2.97 EUR (Dinar Kuwait ke euro)
Mata wang tertinggi di dunia adalah Dinar Kuwait (berbanding Dolar AS).
Kuwait adalah sebuah negara kecil dengan kekayaan yang sangat besar. Nilai (kadar) tinggi mata wangnya dijelaskan oleh eksport minyak yang ketara ke pasaran global.
Kerana ekonomi berasaskan petroleum yang stabil, pengeluaran dan eksport minyak yang sangat maju, Kuwait dianggap sebagai salah satu negara terkaya di dunia.
Lebih daripada 80% pendapatan negara berasal dari industri minyak, kerana pengeluaran petroleum di sini adalah yang paling mudah dan, oleh itu, yang paling murah di antara negara-negara lain.
Sejak tahun 2003 mata wang itu disatukan ke Dolar AS, tetapi pada tahun 2007 pemerintah memutuskan untuk memasukkan Dinar Kuwait ke keranjang mata wang berwajaran.
Selain ekonomi yang sangat stabil, Kuwait adalah negara bebas cukai dengan kadar pengangguran yang sangat rendah.

# 2 - Dinar Bahrain ($ 2.66)

Dinar Bahrain mata wang termahal kedua
Dinar Bahrain mata wang termahal kedua
Kod mata wang - BHD .
Kadar Dinar Bahrain:
1 BHD = 2.66 USD (Dinar Bahrain ke Dolar AS).
1 BHD = 2.40 EUR (Dinar Bahrain ke Euro)
Dinar Bahrain adalah mata wang kedua paling berharga.
Bahrain adalah negara pulau Teluk Parsi dengan populasi lebih dari 1 juta orang. Seperti dalam kes pertama, sumber pendapatan terbesar di negara ini adalah eksport "emas hitam".
Menariknya, Dinar Bahrain disatukan dengan nilai tukar Dolar AS, dan kadarnya terhadap Dolar AS tetap stabil sejak tahun 2005.

# 3 - Oman Rial ($ 2.60)

mata wang termahal ketiga di dunia Omani Rial
mata wang termahal ketiga di dunia Omani Rial
Kod mata wang - OMR .
Kadar Oman Rial:
1 OMR = 2.60 USD (Rial Oman ke Dolar AS)
1 OMR = 2.34 EUR (Rial Oman ke Euro)
Oman adalah sebuah negara di Semenanjung Arab. Berkat lokasinya yang strategik, ekonomi maju dan kualiti hidup yang tinggi.
Oman Rial juga disatukan ke Dolar AS sebagai Dinar Bahrain.
Hebatnya, daya beli mata wang ini sangat tinggi sehingga pemerintah terpaksa mengeluarkan wang kertas 1/4 dan 1/2 Rial. Pada gambar di atas, anda dapat melihat 1/2 Rial (Half Rial).

# 4 - Dinar Jordan ($ 1.41)

mata wang mahal dinar jordanian
mata wang mahal dinar jordanian
Kod mata wang - JOD .
Harga Dinar Jordan:
1 JOD = 1.41 USD (Dinar Jordan ke Dolar AS)
1 JOD = 1.27 EUR (Dinar Jordan ke Euro)
Sukar untuk menjelaskan nilai tinggi Dinar Jordan. Negara ini tidak maju secara ekonomi, dan kekurangan sumber daya penting, seperti minyak.
Walaupun begitu, satu Dinar Jordan berharga 1.41 Dolar AS, yang menjadikannya salah satu daripada 10 mata wang dunia terkuat.

#5 - Pound Britain  ($ 1.32)
5 mata wang teratas British Pound
5 mata wang teratas British Pound
Kod mata wang - GBP .
Kadar Pound Sterling Britain:
1 GBP = 1.32 USD (Pound Britain ke Dolar AS)
1 GBP = 1.19 EUR (Pound Britain ke Euro)
Kebanyakan orang menganggap bahawa Pound Britain adalah mata wang dunia terkuat, tetapi hanya menutup lima teratas dalam senarai ini.
Jajahan British mengeluarkan wang kertas mereka sendiri, yang secara visual berbeza dengan wang kertas yang dikeluarkan oleh Bank of England, tetapi bernilai 1 per 1.
Oleh itu, terdapat beberapa di antaranya: Scotland, Ireland Utara, Manx, Jersey, Guernsey, Gibraltar Pounds, dan juga St Elena Island Pound dan Falkland Islands Pound.
Lucunya, orang asli Britain tidak selalu mahu menerima Pound "lain" sebagai kaedah pembayaran.

# 6 - Dolar Kepulauan Cayman ($ 1.22)

Dolar Kepulauan Cayman
Dolar Kepulauan Cayman
Kod mata wang - KYD .
Kadar Dolar Kepulauan Cayman:
1 KYD = 1.22 USD (Dolar Kepulauan Cayman ke Dolar AS)
1 KYD = 1.01 EUR (Dolar Kepulauan Cayman ke Euro)
Kepulauan Cayman adalah salah satu tempat percukaian terbaik di dunia. Pulau-pulau ini memberikan lesen untuk ratusan bank, dana lindung nilai, dan syarikat insurans.
Berkat kepemimpinannya di antara tempat percukaian, Cayman Islands Dollar berharga lebih kurang 1.22 Dolar AS.

# 7 - Euro Eropah ($ 1.11)

mata wang euro yang kuat
mata wang euro yang kuat
Kod Mata Wang - EUR .
Kadar Euro Eropah:
1 EUR = 1.11 USD (Euro Eropah ke Dolar AS)
Mata wang Euro telah menguat sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Ini membolehkannya naik dalam senarai mata wang paling kuat. Sebahagiannya, kekuatannya dijelaskan oleh fakta bahawa ia adalah mata wang dunia rasmi di negara-negara Eropah, di mana anda akan menemui beberapa nilai ekonomi yang maju.
Selain itu, Euro adalah mata wang dunia rizab kedua merangkumi 22.2% daripada semua simpanan dunia (Dolar AS mempunyai 62.3%).
# 8 - Franc Swiss ($ 1.01)
franc Switzerland stabil
franc Switzerland stabil
Kod mata wang - CHF .
Kadar Franc Swiss:
1 CHF = 1.01 USD (Franc Swiss ke Dolar AS).
1 CHF = 0.91 EUR (Franc Swiss ke Euro)
Switzerland bukan sahaja salah satu negara terkaya di dunia, tetapi juga negara yang paling stabil. Sistem perbankannya telah lama dikenal dengan "Kerahsiaan Bank" yang dulu tegas.
Selain itu, barangan berteknologi tinggi sangat terkenal di seluruh dunia.
Perhatikan betapa luar biasa wang kertas ini. Ini adalah satu-satunya wang kertas yang saya lihat yang mempunyai pandangan menegak.

# 9 - Dolar AS

Dolar AS
Dolar AS
Kod mata wang - USD .
Kadar Dolar AS:
1 USD = 0,90 EUR (Dolar AS ke Euro).
Oleh kerana kepemimpinan ekonomi dunia AS, mata wangnya memperoleh gelaran "World Reserve Currency". Dengan kata lain, anda boleh membuat pembayaran dolar di mana sahaja (di mana-mana negara).

# 10 - Dolar Kanada ($ 0.75)

Dolar Kanada
Dolar Kanada
Kod mata wang - CAD .
Kadar dolar Kanada:
1 CAD = 0.75 USD (Dolar Kanada ke Dolar AS).
1 CAD = 0.68 EUR (Dolar Kanada ke Euro).
Dolar Kanada adalah mata wang rizab dunia kelima terbesar. Ia sering disebut "loonie" untuk menghormati burung yang digambarkan pada duit syiling satu dolar.
Oleh kerana keadaan ekonomi dan politik yang berubah secara dinamik di dunia, sukar bagi beberapa mata wang untuk tetap berada dalam kedudukan ini, jadi berikut adalah senarai mata wang yang meninggalkan sepuluh teratas dalam tempoh sebelumnya.

Dolar Australia ($ 0.68)

Dolar Australia
Dolar Australia
Kod mata wang - AUD .
Kadar dolar Australia:
1 AUD = 0.68 USD (Dolar Australia ke Dolar AS).
1 AUD = 0.62 EUR (Dolar Australia ke Euro)
Fakta yang menarik adalah bahawa siri wang kertas Australia yang baru yang digambarkan di atas akan mempunyai ciri taktil (Braille) untuk membantu komuniti yang cacat penglihatan untuk mengetahui nilai wang kertas itu.
Australia juga memerangi wang tunai dengan mengurangkan bahagian pembayaran tunai sambil membuat pembelian runcit kecil.

Dinar Libya ($ 0.71)

Dinar Libya
Dinar Libya
Kod mata wang - LYD .
Kadar Dinar Libya:
1 LYD = 0.71 USD (Dinar Libya ke Dolar AS)
1 LYD = 0.64 EUR (Dinar Libya ke Euro)
Dinar Libya mempunyai wang token yang disebut Dirham. Menariknya, satu Dinar sama dengan 1.000 Dirham, dan bukan 100, seperti yang biasa kita fikirkan.

Manat Azerbaijan ($ 0,59)

Manat Azerbaijan
Manat Azerbaijan
Kod mata wang - AZN .
Kadar manat Azerbaijan:
1 AZN = 0,59 USD (Manat Azerbaijan ke Dolar AS).
1 AZN = 0.53 EUR (Manat Azerbaijan ke Euro).
Sungguh mengejutkan apabila melihat manat Azerbaijan dalam senarai ini. Walau bagaimanapun, mata wang negara Asia Tengah ini sedikit lebih lemah daripada Dolar AS.
Ekonomi Azerbaijan sangat kuat, dan kadar penganggurannya rendah.

Seborgan Luigino?

Adakah anda pernah mendengar mengenai mata wang yang disebut  Seborgan Luigino ?
Ini tergolong dalam Mikronation Principality Seborga di sempadan Itali dan Perancis. Seborgan Luigino beredar kebanyakannya di dalam negara dan tidak dianggap sebagai mata wang yang sah di negara lain.
Tetapi yang menarik, kadar tempatan mengaku 1 SPL = 6 USD , yang boleh menjadikannya  mata wang bernilai tertinggi di dunia  jika secara rasmi diiktiraf di luar Seborga.
Oleh itu, walaupun terdapat nilai SPL yang begitu besar, ia tidak dapat menduduki tempat teratas dengan mata wang tertinggi di dunia setakat ini.

Thursday, April 30, 2020

Gangguan makluk halus dibulan puasa.-kisah benar yang terjadi kt aku




Image may contain: sky, cloud and outdoor


1Mei 2020  jam 3:30 pg

hari ni berlaku something yang agak aneh..
masa nk tdur duk baring terasa lidah bergerak2 dengan sendiri. tp bila dibiar dia makin bergerak dgn laju. kemudian aku cuba lawan. tp dia semakin kuat. aku rasa seram satu badan.. terasa seolah2 lidah nk keluar terjelir2 dari mulut. aduhh. menda apa pulak ni.

ambik air sembahyang, bt solat hajat.. masa masuk rakaat kedua dgn surah. aku rasa mcm nk meronta.. rasa kelu bacaan, cuba lawan , kuatkan semangat, tp rasa diri tu mcm nk lari keluar.. ahhh sudah . ada benda dlm badan aku ni.
selesai solat pon sama.. dia masih kuat. kedengran bunyi cicak beberapa kali. dan setiap bunyi seolah2 memanggil2 benda ni mai kat aku. semakin hari semakin kuat.
aku dpt rasa satu tenaga yg cukup kuat lawan dgn diri aku.. ada satu tenaga cuba control badan aku.
walaupon pasang mengaji dan baca 3 Qul tak jalan. baca ayat Qursi pon xjalan. dia makin melawan.. bulu roma aku meremang makin kuat..
last2 aku guna kaedah terakhir tenaga dalam.. point dia ambik tenang walaupon dada aku berombak2 laju. nafas laju. seolah2 bila aku ikut nafas dan rentak dia aku akan dikawal..
melalui pernafasan yg aku tahan dan pelan2 dilepaskan. aku keluarkan satu tenaga yang bermula dari gerakan2 pancaran2 datang dari hujung2 jari.
gerakan2 ini mula bergerak dgn sendirinya.. mengikuti arah2 dan gerakan seolah2 memulihkan badan sendiri.

aku ikuti gerak tenaga ini.. ada satu kekuatan dlm tenaga ini yang boleh menolong aku.
kerana waktu ini tdk ada sesiapa kecuali aku seorang sahaja didalam rumah.
tahan punya tahan.. gerakan kuat melalui pancaran2 jari ni boleh mengawal keadaan ni yang aku rasa susah nk dikawal dgn bacaan2 . . walaupon membaca yasin td, dia tetap kuat meronta2 dlm badan seolah2 mengawal aku.. jika aku ikut gerakan dia mmg aku binasa.. tidak ada siapa yg dpt menolong diriku sendiri melainkan aku ketika ini.. bayangkan macamana nk baca sedangkan dia sudah kawal lidah aku ? sebutan2 surah pon aku dpt rasa mcm pedih dlm ulu hati. .
gerak nafas aku ikut selama beberapa minit. gerakan ini sepertinya mirip keadaan patung "buddha" yang mencantumkan kedua2 tapak tangan dan diikuti beberapa pergerakan yang aku sendiri tak boleh control..

nasib baik lah ada tenaga dlm yang dpt melahirkan dan melawan kekuatan spiritual negatif kuat tadi.. kalau tak hbis lah..
mungkin ramai yang tak faham apa kah ia..
kekuatan tu seperti ada makhluk halus telah menguasai badan..
yang aku hairannya apakah bulan puasa tdk bermakna apa2 kepada mereka ??
selesai bukak jalan dan memberi salam, aku dpt rasakan masih ada kawalan dr makhluk ni dgn lidah aku masih lg bergerak2 yang tak ketahuan.. tak menentu. tapi tidak sekuat tadi.. tenaga kekuatan yang tadi telah hilang. cuma ada gerakan2 kecil yang bermain2 kt lidah aku. dia nk terjelir keluar..
keluar rumah kejap dm pkul 4.30.duk di luar.. sehingga selepas Subuh, Aku dah tak rasa lidah bergerak dengan sendirinya..

adakah itu Iblis yang dah masuk dlm badan aku ?

benda ni tak pernah jadi. cuma tadi dlm pkul 1.30 aku ada pasang movie melayu. tajuk ala2 seram.. dlm film tu ada memanggil2 benda untuk berdamping. adakah ini penyebab makhluk ini ganggu aku ??

Pages